Friday 3 July 2009

Tektik Baru Penyeluk Saku Malaysia


KUALA LUMPUR: Sekumpulan geng seluk saku dikesan menggunakan taktik terbaru dengan menyamar seperti orang kurang siuman apabila sengaja mencabut kasut dipakai mangsa bagi mengaburi niat jahat mereka.

Suspek yang bergerak antara dua hingga tiga orang dalam satu kumpulan itu akan sengaja mencabut kasut mangsa sebelum rakan yang lain ditugaskan menyeluk dompet duit dari saku mangsa ketika mangsa sedang tunduk untuk memakai semula kasut yang ditanggalkan.

Dalam kejadian jenayah terbaru petang semalam, seorang pelancong asing dari Sudan menjadi mangsa apabila diperdaya sekumpulan penyeluk saku ‘geng kasut’ terbabit yang menjadikan mangsa sebagai sasaran ketika berada di dalam bas.

Sumber polis berkata, ketika kejadian, mangsa yang juga seorang jurutera petroleum berusia 56 tahun menaiki bas untuk menikmati keindahan ibu kota kira-kira jam 4.40 petang bersama keluarganya.

Difahamkan kejadian terbabit berlaku ketika mangsa bersama ahli keluarganya menaiki sebuah bas dari bangunan KLCC, Jalan Ampang ke China Town, Jalan Petaling, di sini

Sumber polis berkata, kira-kira lima minit selepas menaiki bas berkenaan, tiba-tiba muncul seorang lelaki mendekati mangsa sebelum tiba-tiba tunduk dan membuka kasut mangsa.

“Mangsa yang ketika itu sedang duduk, terkejut apabila lelaki terbabit dengan selamba menanggalkan kasutnya tanpa berkata apa-apa.

“Mangsa yang terkejut dengan perilaku aneh lelaki berkenaan kemudian tunduk untuk memakai semula kasutnya yang tertanggal berkenaan di lantai bas,” katanya.

Menurutnya, ketika itulah mangsa terasa poket belakang seluarnya seperti diseluk seseorang menyebabkan mangsa terkejut dan cuba memeriksa dompet duitnya.

“Tidak sampai beberapa saat selepas itu, mangsa terpinga-pinga apabila mendapati dompet duitnya hilang.

Sumber: Metro

No comments:

Post a Comment